| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sandman Superuser

|
Posted: Fri Mar 05, 2010 3:12 pm Post subject: Prisbilden på Deltorna |
|
|
Är det bara inbillning eller har det inte blivit en prisökning på bilarna över dom senaste 5 åren (tittar då främst i övriga Europa).
När jag började drömma mig bort och ville ha en delta kunde man ibland hitta förhållandevis billiga bilar men dom verkar vara borta...
Tänk om man kunde få se dom i rallysammanhang igen och om man dessutom skulle får göra det med framgång.
Även Topgeargubbarna säger ju att ett fint ex "won't lose money" och deras prisbild är i underkant om man jämför med vad lågseriebilarna kostar på tex Italienska blocket.
Hur tror ni prisbilden kommer ändras över åren? _________________ Johan Schwerin
-92 Delta HF Integrale EVO1 #1 http://www.garaget.org/?car=28252
-92 Delta HF Integrale EVO1 #2 http://www.garaget.org/?car=71706
-96 Delta HPE Evo 500 http://www.garaget.org/?car=98535 |
|
| Back to top |
|
 |
Malsa Superuser
Joined: 25 May 2006 Posts: 879 Location: Stockholm/Huddinge
|
Posted: Fri Mar 05, 2010 4:32 pm Post subject: |
|
|
Sverige - Billigt/Normalt.
Tyskland - Dyrt.
Italien - Dyrt/Svindyrt.
Storbritannien - Normalt, men priserna har gått upp märkbart på ett halvår.
Japan - Billigt!
Det har definitivt blivit dyrare att köpa integrale, oavsett modell, under de senaste åren. I alla fall om man kollar på den europeiska marknaden. Här i Sverige brukar prissättningen vara högst individuell och varierar från bil till bil. Jag minns när jag köpte min första integrale för drygt 4 år sedan så sades det att en 8v i gott skick kanske var värd 50-60k kr och en 16v runt 70-80k kr på den svenska marknaden. Tar man en titt på de få integrales som finns på blocket just nu till exempel ser man att folk begär mer än så. Med åren så tror jag att den svenska prisbilden kommer börja likna den i övriga Europa mycket mer. _________________ Joona Besada
Lancia Delta HF integrale 16v
http://www.garaget.org/?car=82516 |
|
| Back to top |
|
 |
Hector-024S User

1991 Lancia Delta Integrale 8V
|
Posted: Fri Mar 05, 2010 4:59 pm Post subject: |
|
|
köpte min 2003 för 3500 euro fullt fungerande, i ändå hyffsat skick, man behövde inte skämmas för den iaf. _________________ Hector García
Lancia DELTA HF Integrale kat. -91
1/3 Mörkröda |
|
| Back to top |
|
 |
Integrale4ever User

|
Posted: Fri Mar 05, 2010 8:36 pm Post subject: |
|
|
| Malsa wrote: | Sverige - Billigt/Normalt.
Tyskland - Dyrt.
Italien - Dyrt/Svindyrt.
Storbritannien - Normalt, men priserna har gått upp märkbart på ett halvår.
Japan - Billigt!
Det har definitivt blivit dyrare att köpa integrale, oavsett modell, under de senaste åren. I alla fall om man kollar på den europeiska marknaden. Här i Sverige brukar prissättningen vara högst individuell och varierar från bil till bil. Jag minns när jag köpte min första integrale för drygt 4 år sedan så sades det att en 8v i gott skick kanske var värd 50-60k kr och en 16v runt 70-80k kr på den svenska marknaden. Tar man en titt på de få integrales som finns på blocket just nu till exempel ser man att folk begär mer än så. Med åren så tror jag att den svenska prisbilden kommer börja likna den i övriga Europa mycket mer. |
Vad är normalt pris?
Det som styr priset är aktuell tillgång och efterfrågan och därför kanske det är lite missvisande att prata om normalt.
Det är exempelvis intressant hur olika nationella regler styrt efterfrågan. Exempelvis var importproblemen i Sverige en direkt orsak till det stora inflöde av bilar för 5-10 år sedan. Därefter vart marknaden mättad och priserna sjönk.
Ett annat exempel är Italien som för 10 år sedan hade en god tillgång på bilar. Hårdare miljökrav och låga priser gjorde att man tömde landet på bilar. Nu är efterfrågan stor och priserna höga.
England har haft ungefär samma utveckling som i Sverige medan Tyskland mer liknat Italien.
En annan faktor som styr efterfrågan är enskilda händelser som helt plötsligt ändrar efterfrågan. Exempelvis är Top Gear senaste Lancia-reportage en händelse som säkert bidragit till att priserna är på väg upp. _________________ Stefan Petrovic
Lancia Delta HF integrale Evoluzione -92
Lancia K Coupé 2.0T -99 |
|
| Back to top |
|
 |
Daffy-74 User

|
Posted: Fri Mar 05, 2010 9:21 pm Post subject: Prisbilden på Deltorna |
|
|
Ang priset på lancia bilarna vad kan värdet ligga på jonas gammla mattsvarta hpe ? Nyfiken för dom som har den nu blir inte av med den.
E en 4dörrars hpe ovanligare änn coupen? Sån blev de för mig när suget på lancia blev för stort  _________________ Jesper Cederlund |
|
| Back to top |
|
 |
Lundin Moderator

Joined: 03 Mar 2006 Posts: 986 Location: Finspång / Stockholm
1990 Lancia Delta Integrale 16V
|
Posted: Fri Mar 05, 2010 9:31 pm Post subject: Re: Prisbilden på Deltorna |
|
|
| Daffy-74 wrote: | Ang priset på lancia bilarna vad kan värdet ligga på jonas gammla mattsvarta hpe ? Nyfiken för dom som har den nu blir inte av med den.
E en 4dörrars hpe ovanligare änn coupen? Sån blev de för mig när suget på lancia blev för stort  |
Vet inte hur det är i andra länder men i Sverige är ju Delta Gen 2 minst sagt ganska kall. Dom brukar ju få slumpas bort känns det som. Dålig koll på vad det sitter för prylar i Skölds gamla mattsvarta bil men är det inte nåt i hästväg tror jag inte den är värd mer än 40 000. _________________ Sven Lundin
The problem is that some of our competitors suffer from excessive buildquality
 |
|
| Back to top |
|
 |
Daffy-74 User

|
Posted: Fri Mar 05, 2010 9:33 pm Post subject: |
|
|
dom blir inte av med den för runt 28k _________________ Jesper Cederlund |
|
| Back to top |
|
 |
Lundin Moderator

Joined: 03 Mar 2006 Posts: 986 Location: Finspång / Stockholm
1990 Lancia Delta Integrale 16V
|
Posted: Fri Mar 05, 2010 10:17 pm Post subject: |
|
|
| Daffy-74 wrote: | | dom blir inte av med den för runt 28k | Tråkigt men inet förvånande tyvärr. Intresset för Deltor som inte är Integrale är jättelågt i Sverige som du säkert märkt själv. _________________ Sven Lundin
The problem is that some of our competitors suffer from excessive buildquality
 |
|
| Back to top |
|
 |
Daffy-74 User

|
Posted: Fri Mar 05, 2010 10:33 pm Post subject: |
|
|
jo något tyvärr. vem e duktig på renovera lancia toppar? nyfiken.
va du på svenska rallyt? _________________ Jesper Cederlund |
|
| Back to top |
|
 |
33an User
|
Posted: Fri Mar 05, 2010 10:39 pm Post subject: |
|
|
Har en känsla av att priset i Sverige till stor del beror på om ägarna blir av med jobbet eller inte. _________________ Tony Jonsson
Lancia k 2.o t |
|
| Back to top |
|
 |
Sandman Superuser

|
|
| Back to top |
|
 |
33an User
|
Posted: Sat Mar 06, 2010 10:07 pm Post subject: |
|
|
| Sandman wrote: | ,
Kruxet med att handa i Japan är att man måste skicka iväg pengar till nån man
inte har en aning om vad det är för typ
,. |
Samt att det är högerstyrt. _________________ Tony Jonsson
Lancia k 2.o t |
|
| Back to top |
|
 |
Malsa Superuser
|
Posted: Sat Mar 06, 2010 10:21 pm Post subject: |
|
|
| 33an wrote: | | Sandman wrote: | ,
,. |
Samt att det är högerstyrt. |
Det kommer att vara högerstyrt om bilen man köper inte är en integrale.  _________________ Joona Besada
|
| Back to top |
|
 |
Sandman Superuser

|
|
| Back to top |
|
 |
Jepson User
|
Posted: Wed Mar 10, 2010 4:36 pm Post subject: |
|
|
Är det inte så att Integralen egentligen inte producerades högerstyrd, med några få undantag?! De flesta som ÄR högerstyrda är ombyggda i efterhand?! Ang prisbilderna...."Nuovo Deltan" verkar vara stendöd, eller om det har att göra med att många även är nedkörda vid det här laget, i alla fall senast jag var på jakt efter en...så var det mycket "styling" o "vässning" - o noll service...det påverkar ju definitivt prisbilden. Dessutom är det förmodligen få i det här landet som vill betala MER för en Delta II, eller t ex en VR6 eller Audi A4/A3! _________________ Jesper Hammarstrand
Avverkat 1 Y10, 1 Delta Integrale, 1 Dedra Integrale, 2 Kappa, 5 Nuovo Deltor , 1 Thema 8.32 + en del annat  |
|
| Back to top |
|
 |
Sandman Superuser

|
Posted: Wed Mar 10, 2010 8:29 pm Post subject: |
|
|
Stämmer bra att det bara byggdes vänsterstyra integrale i sann Lancia anda
Att dom flesta är mer intresserade av vr6or och DKW är nog för att dom helt enkelt
inte vet vad det är för prestanda i en Nuevo, en sån drar ganska lätt ner byxorna
på ovanstående bilar speciellt då många dessutom är lite vässade...
Dålig service är dock helt klart inget som jagar upp priserna men det gäller ju alla bilar. _________________ Johan Schwerin
|
| Back to top |
|
 |
EvoEngel User

|
Posted: Wed Mar 10, 2010 10:51 pm Post subject: |
|
|
| Jepson wrote: | | Är det inte så att Integralen egentligen inte producerades högerstyrd, med några få undantag?! De flesta som ÄR högerstyrda är ombyggda i efterhand?! Ang prisbilderna...."Nuovo Deltan" verkar vara stendöd, eller om det har att göra med att många även är nedkörda vid det här laget, i alla fall senast jag var på jakt efter en...så var det mycket "styling" o "vässning" - o noll service...det påverkar ju definitivt prisbilden. Dessutom är det förmodligen få i det här landet som vill betala MER för en Delta II, eller t ex en VR6 eller Audi A4/A3! |
Jag håller med ang. Lancia Delta II.
Att hitta en pristrend i Sverige är riktigt svårt.
Det finns få exemplar och de flesta är inte i original utförande. Sen är det ofta så att bilägarna servar (eller inte!) trimmar/modifierar bilarna själva och det saknas dokumentation. Det påverkar prisbilden negativt.
Priserna för Delta II har sjunkit i hela Europa men bra exemplar (HPE) med service-doku och få mil (~10k mil) kostar minst 4-5000Eur (>=40000Kr) idag. Så varierar priser mellan 4000Euro och 8000Euro, lägsta priser i Sydeuropa (framförallt Italien, Spanien -Grekland börjar också bli intressant-) dyrare i Tyskland/Österrike och även dyrare i Holland.
Dyraste är de senare HPE efter 1997 eller evo500, biligare (mindre än 4k Euro) verkar vara de tidigare 4-dörras LS modeller.
Om man sökte efter en HPE i Tyskland 2-3 år sen så fanns ett stort utbud. Idag finns nästan inga bra exemplar på den tyska marknaden.
Jag tror att HPE bilar blir i framtiden (2-3 år?) sällsynda och eftertraktade och priserna kommer att stabiliseras på ett högre niveau, förmodligen som här:
http://www.pistonheads.com/sales/1469774.htm _________________ Evangelos
AnaDelta
Lancia Delta II HPE 2.0T (past)
Lancia Delta II HPE 2.0T Evo500 (present)
Lancia Delta II HPE 2.0T Evo500 Anadelta Edition (future) |
|
| Back to top |
|
 |
Kn@sen Superuser

1988 Lancia Delta Integrale 8V
|
Posted: Thu Mar 11, 2010 9:17 am Post subject: |
|
|
| 33an wrote: | | Sandman wrote: | ,
,. |
Det är dåligt med höger styrda deltor i japan. Alla jag sett är vänster styrda.
Bara lyserna som är fel. _________________ Thomas Lindgren
Lancia Delta HF Integrale -88 8v
Fiat Croma 16v -95
Ford mustang cab -71
Volvo 242 (projekt) |
|
| Back to top |
|
 |
33an User
|
Posted: Thu Mar 11, 2010 8:13 pm Post subject: |
|
|
| Kn@sen wrote: | | 33an wrote: | | Sandman wrote: | ,
,. |
Det är dåligt med höger styrda deltor i japan. Alla jag sett är vänster styrda.
Bara lyserna som är fel. |
Att Delta integrale från det normalt högerstyrda Japan trots allt tenderar att vara vänsterstyrda har konstaterats i tråden. Gäller detta även Delta II ? _________________ Tony Jonsson
Lancia k 2.o t |
|
| Back to top |
|
 |
Malsa Superuser
|
Posted: Thu Mar 11, 2010 8:53 pm Post subject: |
|
|
Delta II såldes nog inte ens i Japan. Hittar iaf inga begagnade till salu där. _________________ Joona Besada
|
| Back to top |
|
 |
Jan-o Rally User
|
Posted: Thu Mar 18, 2010 11:01 pm Post subject: Re: Prisbilden på Deltorna |
|
|
Hallå har du missat mig!!!!!!!!!
Kört Med Lancia intergrale i flera år å haft många vinster o kanon tävlingar där både WRC bilar o andra fabriks bilar legat efter.
Du måste uppdatera dig på rally saiterna mera å hänga med.
Janne |
|
| Back to top |
|
 |
hockeyheaven User
1992 Lancia Delta Integrale EVO
|
Posted: Sat Mar 27, 2010 8:50 pm Post subject: |
|
|
Hej!
Vad menar du Janne? _________________ /Anders Neiker
0708-890629 |
|
| Back to top |
|
 |
Malsa Superuser
|
Posted: Sat Mar 27, 2010 9:05 pm Post subject: Re: Prisbilden på Deltorna |
|
|
Från första inlägget:
| Sandman wrote: |
Tänk om man kunde få se dom i rallysammanhang igen och om man dessutom skulle får göra det med framgång.
|
_________________ Joona Besada
|
| Back to top |
|
 |
Sandman Superuser

|
Posted: Sat Mar 27, 2010 11:47 pm Post subject: Re: Prisbilden på Deltorna |
|
|
| Jan-o Rally wrote: | Hallå har du missat mig!!!!!!!!!
Kört Med Lancia intergrale i flera år å haft många vinster o kanon tävlingar där både WRC bilar o andra fabriks bilar legat efter.
Du måste uppdatera dig på rally saiterna mera å hänga med.
Janne |
För att förtydliga lite... Självklart finns det deltor som fortfarande presterar resultat.
Men det finns inget fabriksteam som förr när dom krossade allt motstånd.
Det är sånt som syns i rutan och ger publicitet till märket och var det jag syftade till.
Sen tycker jag givetvis att det är kul att dom får problem och hänga med din bil. _________________ Johan Schwerin
|
| Back to top |
|
 |
|