Forum Index

GarageGarage 1/4 Mile Table1/4 Mile Table FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Lancia Delta Integrale Evo1 -91
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic     Forum Index -> Projekt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
33an
User

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 3:33 pm    Post subject: Reply with quote

Grenröret ser helt ok ut. Bra jobbat!

Har du ngn lista på vilka böjar som används?
Tidsåtgång?
View user's profile Send private message
Micke_Evo
User

PostPosted: Tue Oct 06, 2009 5:13 pm    Post subject: Reply with quote

33an wrote:
Grenröret ser helt ok ut. Bra jobbat!

Har du ngn lista på vilka böjar som används?
Tidsåtgång?

Hej Tony,

tyvärr har jag ingen lista men mellan tummen och pekfingret är det:

1m rakt rör
2st "stora" böjar
12st "små" böjar

Än så länge har jag nog lagt 10-15 timmar. Kollektorn tog nog 2-3 timmar då jag inte hade en kap som gjorde jobbet utan använde mig av tubemiter och kapade med rondell. Skulle kunna göra samma kollektor på 1/4 av tiden om man hade en riktig kap..

Måste säga att bygga grenrör var roligare än vad jag trodde det skulle vara, men man kanske är skadad Smile

Bilder på färdiga speglar kommer troligtvis upp till helgen, så dom som var intresserade kan höra av sig via PM igen.

//
Micke_Evo
User

PostPosted: Sun Oct 18, 2009 8:40 pm    Post subject: Reply with quote

Idag va det en som kom och hämtade mina båda Recaro Spg som jag hade ute till försäljning. Eftersom Tony här på forumet sålde iväg sin gamla Recarostol så kunde jag inte motstå frestelsen, speciellt när jag fick tag i en exakt likadan stol.. Så snart kommer jag montera 2st Recaro Spg Pro Racer, bilder kommer så snart jag hämtat stolarna..

Har också påbörjat tillverkningen av mina egna kolfiberspeglar, kräver lite mer noggrant jobb än glasfiberspeglarna men ska nog förhoppningsvis få fram ett par innan det blir allt för kallt för att gjuta. Ska komma ihåg att ta några bilder på processen.

//
Micke_Evo
User

PostPosted: Sun Nov 15, 2009 6:48 pm    Post subject: Reply with quote

Felsökningen fortsätter..

Hur fungerar bränsletrycksregulatorn på våra 16v lancior? Saken är den att jag fortfarande letar efter vad som kan orsaka att bilen går som den gör och jag har kikat på hur bränsletrycket beter sig vid gaspådrag..

Vid mina försök så visade det sig att bilen ligger på ca 2.8bar på tomgång som jag anser är helt normal nu när bilen är chippad, när man rycker vakumstyrningen som går till insuget så visar trycket på 3.1bar konstant. Saken är den att när jag endast ger lite gas (jämn gas) så sjunker bränsletrycket först till ca 2.4 bar innan den stiger igen. Borde det inte vara så att bränsletrycket ska öka och inte sjunka då den kräver mer bensin när man ger gas? Jag har funderingar på att min regulator börjar ge upp eller om den ska fungera som jag beskriver? Jag tycker att bilen "blöddrar" så länge bränsletrycket går ner och går bättre när trycket går upp igen men som vanligt så kanske detta bara är ett önsketänkande?

Jag testade också att starta upp bilen kall med slangen bortkopplad så den ger 3.1 bar konstant. (Bilen går som sämst kall) och tyckte även då att bilen gick bättre och reagerade bättre på gas.

Lite tips på mitt tänkande om trasig regulator är rätt eller fel mottages gärna! Känns som jag har bytt det mesta nu när det gäller bränslesystemet men aldrig funderat över bränsletrycksregulatorn. (Har bytt bränslefilter, Walbropump och den del soppaledningar) Finns det nån slags ventil på bränslereturen som brukar strula?
Micke_Evo
User

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 12:35 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har gett upp...

I veckan som kommer så lämnas troligen bilen in på en verkstad som kommer ta oh titta igenom bilen. Jag har kommit till det stadiet då jag känner att jag har tittat igenom allt jag förstår mig på och istället för att leta vidare lämnar jag iväg bilen till folk som har lite mer koll än vad jag själv har...

Har redan förlorat en säsong och tänker inte göra samma misstag igen och förlora nästa med i tron att jag kan fixa det själv. Bara att inse att man inte kan lösa allt själv även om det känns jä-ligt jobbigt att lämna iväg den Sad

Jag uppdaterar så snart jag hört nått om felet.

//
turbomannen
User

PostPosted: Sat Dec 05, 2009 2:34 pm    Post subject: Reply with quote

hej micke satt och funderade på ditt problem nu en fråga storlek på dina spridare ??
med tanke på hur den beter sej så lurar jag på om du ska begränsa vacumet
har du portat din topp

varför jag frågar va just detta jag fann på min bil att det drar i väg jvl med vacum vid del last och inte hinner kompensera med bränslet

prova styra upp ditt vacum exvis med ett t kors som "läcker lite" typ o.5mm hål i t et då lurar du klockan att ge den mängd du behöver
kan vara värt att prova även för dej funkade ganska bra för mej

annars hoppas jag du får ordning på bilen lycka till berätta OM dom hittade ngt som inte vi dödliga vet..

hasse johansen örby lancia delta hf 89 competione migluriata.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Micke_Evo
User

PostPosted: Thu Dec 10, 2009 10:58 am    Post subject: Reply with quote

turbomannen wrote:
hej micke satt och funderade på ditt problem nu en fråga storlek på dina spridare ??
med tanke på hur den beter sej så lurar jag på om du ska begränsa vacumet
har du portat din topp

varför jag frågar va just detta jag fann på min bil att det drar i väg jvl med vacum vid del last och inte hinner kompensera med bränslet

prova styra upp ditt vacum exvis med ett t kors som "läcker lite" typ o.5mm hål i t et då lurar du klockan att ge den mängd du behöver
kan vara värt att prova även för dej funkade ganska bra för mej

annars hoppas jag du får ordning på bilen lycka till berätta OM dom hittade ngt som inte vi dödliga vet..

Min topp är inte portad, så tror inte att det extra flödet ska göra någon skillnad.

Saken är den att bilen är inlämnad på GAs bilservice här i linköping och ringde precis till dem för att höra hur det har gått och dom sade att det var ett typ av fel dom inte har haft inne förut om jag förstod det rätt... Bilen får det bränsle som krävs, alla värden ser bra ut men ändå går bilen som den gör. Dom ska kolla upp laddtrycket i eftermiddag för att se hur det beter sig. Men det ser inte ljust ut Sad Om det nu fungerar som det ska och den laddar 1.5 som den ska göra med Evo-chippet så får vi se om dom väljer att gå vidare med felsökningen

Kan det vara ett jordfel som orsakar detta? Bilen känns som sagt slö fast han tydligen skickar på bränsle och han laddar troligen som han ska... Jag börjar ge upp men jag får väl säkert nya krafter snart. Problemet är väl egentligen om jag får tillbaka bilen utan att de hittar felet så vet jag inte var nånstans jag ska fortsätta. Kommer i så fall skriva upp en lista på vad som är gjort så kanske jag kan få hjälp för jag tror att detta är inget jag klarar av ensam då man lätt kör fast.

Återkommer!
Micke_Evo
User

PostPosted: Mon Dec 28, 2009 3:56 pm    Post subject: Reply with quote

Va i kontakt med verkstaden idag igen och dom har inte hunnit kolla igenom bilen mycket mer än tidigare då dom väntar på delar till en bil som står uppe i bänken.

Det dom dock har kommit fram till är följande:

Enligt orginalmätaren laddar bilen mätaren ut, dock bara verkliga 1 bar. Så mätaren visar fel.. Jag har ett chip från Evocars och om jag inte minns helt fel så ska bilen med detta chip ladda ca 1.5bar eller har jag fel?

Dom testade med att sätta en laddluftsstyrning för att kolla om turbon kunde ladda mer än 1 bar och det kan den. Dock kunde dom inte köra några tester då dom inte hade möjligheter att justera bränsletrycket under körning vid det tillfället. Nästa steg som jag förstod det är att dom kommer sätta upp bilen i bänken för att kolla den verkliga effekten och samtidigt manuellt justera ladd och bränsletryck för att se om det gör nån skillnad. Men jag undrar då vad som kan orsaka att bilen endast laddar 1 bar? Om den går i "nödläge" så ska den endast ladda ca 0.5bar så det gör den inte så det måste vara någonting annat som gör att den inte laddar riktigt. Egr-ventilen är kollad och klickar och läcker inte. Den är inte heller igentäpt. Alla mindre vakumslangar är bytta och borde inte läcka.

Jag ska få låna en orginal databox från Deltamannan för att se om felet ligger i boxen då det kan vara bra att kunna utesluta det men jag tycker ändå att felet ligger nån annanstans.. Nån kunnig person som kan leda mig vidare i tankarna?

Mvh
Malsa
Superuser

PostPosted: Tue Dec 29, 2009 2:15 am    Post subject: Reply with quote

Micke_Evo wrote:

Enligt orginalmätaren laddar bilen mätaren ut, dock bara verkliga 1 bar. Så mätaren visar fel.. Jag har ett chip från Evocars och om jag inte minns helt fel så ska bilen med detta chip ladda ca 1.5bar eller har jag fel?

1,4 - 1,5 bar ska turbon ladda med ett evocars chip. Detta är vid overboost.
I övrigt är jag nog inte till någon hjälp :/
Hoppas att problemet hinner bli löst till våren!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Micke_Evo
User

PostPosted: Tue Dec 29, 2009 9:31 am    Post subject: Reply with quote

Malsa wrote:
Micke_Evo wrote:

1,4 - 1,5 bar ska turbon ladda med ett evocars chip. Detta är vid overboost.
I övrigt är jag nog inte till någon hjälp :/
Hoppas att problemet hinner bli löst till våren!

Tack, då va det som jag kom ihåg. Jag återkommer med mer info om hur det går.

Mvh
Micke_Evo
User

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 7:42 am    Post subject: Reply with quote

Dommen har kommit från verkstaden...

Effekten mättes upp med orginalboxen och fick då ca 190hk och endast 250 NM på veven. Det är just därför jag har tyckt att bilen känns slö och inte hade det där riktigt "klippet". Dom fortsatte felsökningen och gjorde ett komptest och kom fram till lågt komp på alla cylindrar, alla låg på 7.0bar. Läckaget sitter i bottendelen då kompet gick upp när dom hällde ner lite olja i loppen. Måste säga att det var riktigt orutinerat att stoppa ner en motor som inte komptestades innan men man lär sig av misstagen, denna gång rejält Sad

Tråkig nyhet men ändå inte så illa så jag väljer att sälja iväg bilen. Jag vet nu att det inte är nån fara att köra med bilen då alla värden är rätt och dom som kommer träffa mig ute på gatan denna säsong kommer dock inte få så mig ta några snabba starter vid rödljusen..

Tur i oturen är att jag har samlat på mig en hel del saker som gör att jag kan få ihop en ny motor utan att lägga ut allt för mycket pengar. Klart att det är mycket pengar som fortfarande måste läggas ut men samtidigt kommer jag få en maskin som klarar det mesta, i första bygget ca 400-450 då jag har en Garret gt32r liggandes i bokhyllan. Det jag söker nu är hjälp att hitta de bästa priserna från personer som redan köpt samma typer av delar jag letar efter som gör att jag kan hålla kostnaden nere. Det jag letar efter nu är stakar och har funderingar på chevastakarna, är det nån som har köpt dessa o lämnat iväg dom för att göras iordning så de passar våra motorer? Allltså fräsning och göra om så den passar en kolvbult som är densamma som mina wisecokolvar? Vad har ni då fått betalat för detta? Anledningen att jag frågar är om det verkligen lönar sig då jag inte kan göra detta arbete själv

//Micke
Sandman
Superuser

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 5:04 pm    Post subject: Reply with quote

Tråkiga nyheter, men samtidigt bra att få veta vad som var fel…
Det var inte långt bort att jag köpte den bilen och skulle göra samma sak som du gjorde.
Om jag minns rätt så sa killen som hade den att den gått bra men sen bara stannat?!
Jag backade ur för att jag då köpt en evo 500 som kosta bra mycket mer än vad jag
trodde att det skulle kosta att fixa den (men var medveten om att den var i behov av
renovering).

Komptest är ett ganska bra sätt att få reda på hur motorn mår...

Jänke grejerna ska ju ge mindre brytning och längre stroke om jag fattade det rätt men jag har
aldrig fått riktig koll på exakt vad det är dom kör

Jag har tittat lite på dom här,
http://www.performanceenginecomponents.com/Products/products.asp?type=dept&DepartmentID=624&MID=

Pundet är ju dessutom billigt nu
-92 Delta HF Integrale EVO1 #1 http://www.garaget.org/?car=28252
-92 Delta HF Integrale EVO1 #2 http://www.garaget.org/?car=71706
-96 Delta HPE Evo 500 http://www.garaget.org/?car=98535
Back to top
Deltamannen
User

1989 Lancia Delta Integrale 16V

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 5:54 pm    Post subject: Reply with quote

Kan det inte va så att blocket är uppborrat till en överdimension så det räcket att byta kolvar?
View user's profile Send private message MSN Messenger
Micke_Evo
User

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 10:11 pm    Post subject: Reply with quote

Sandman wrote:
Tråkiga nyheter, men samtidigt bra att få veta vad som var fel…
Det var inte långt bort att jag köpte den bilen och skulle göra samma sak som du gjorde.
Om jag minns rätt så sa killen som hade den att den gått bra men sen bara stannat?!
Jag backade ur för att jag då köpt en evo 500 som kosta bra mycket mer än vad jag
trodde att det skulle kosta att fixa den (men var medveten om att den var i behov av
renovering).

Komptest är ett ganska bra sätt att få reda på hur motorn mår...

Jänke grejerna ska ju ge mindre brytning och längre stroke om jag fattade det rätt men jag har
aldrig fått riktig koll på exakt vad det är dom kör

Jag har tittat lite på dom här,
http://www.performanceenginecomponents.com/Products/products.asp?type=dept&DepartmentID=624&MID=

Pundet är ju dessutom billigt nu

Jag fattar fortfarande inte hur jag kunde skippa en sådan enkel sak som att kolla upp kompet innan jag bytte motor, va en tabbe som man endast gör en gång.. Om man ska se possitivt på saken så blir man bara visare av misstagen..

Måste säga att detta verkar vara ett billigt kitt, "tyvärr" har jag redan köpt på mig ett par kolvar som jag tänker använda mig av så letar endast efter stakar. Tack ändå för länken.

//Micke
Micke_Evo
User

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 10:20 pm    Post subject: Reply with quote

Deltamannen wrote:
Kan det inte va så att blocket är uppborrat till en överdimension så det räcket att byta kolvar?

Denna motor som sitter i kommer från en bil som troligtvis aldrig har monterats ur och samtidigt så plockar jag inte ur denna motor för att endast byta kolvar ifall det skulle vara som du säger. Om jag ska skifta motor igen så ska det vara en motor med lite roligare delar så blir så att jag får klara mig med lågt komp en säsong för att sedan dra ifrån dig när nya motorn är i Wink

Föresten, nu när du har börjat inom de kretsarna som jag har användning för, det är inte möjligt att du har möjlighet att renovera motorer? Jag behöver borrning planing av bock samt planing o fräsning/slipning av ventiler i toppen Rolling Eyes Jag ska ta mig en research runtomkring Linköping för att se om jag hittar duktiga personer som klarar av detta.

//Micke
Deltamannen
User

1989 Lancia Delta Integrale 16V

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Nope, har inte tillgång till sådana maskiner. Finns en kille i åtvidaberg som kallas för musen. Han jobbade ett kort tag på samma ställe som mitt förra jobb, och han är tydligen rättså duktig på det där.

http://topptrim.se/
EvoEngel
User

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 8:20 pm    Post subject: Reply with quote

Micke_Evo wrote:

..... Det jag letar efter nu är stakar och har funderingar på chevastakarna, är det nån som har köpt dessa o lämnat iväg dom för att göras iordning så de passar våra motorer? Allltså fräsning och göra om så den passar en kolvbult som är densamma som mina wisecokolvar? Vad har ni då fått betalat för detta? Anledningen att jag frågar är om det verkligen lönar sig då jag inte kan göra detta arbete själv.......

Hej,
"budget" vevstakarna som jag vet kostar ca. 5000Kr. De är smidda och anpassad direkt för Lancia (bult 22mm, 145mm, men en aning större i veven: 53.97mm vs 53.91mm origin.) ARP bultar är inkl. i priset.
mvh

Lancia Delta II HPE 2.0T (past)
Lancia Delta II HPE 2.0T Evo500 (present)
Lancia Delta II HPE 2.0T Evo500 Anadelta Edition (future)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Micke_Evo
User

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 2:01 pm    Post subject: Reply with quote

EvoEngel wrote:
Micke_Evo wrote:

..... Det jag letar efter nu är stakar och har funderingar på chevastakarna, är det nån som har köpt dessa o lämnat iväg dom för att göras iordning så de passar våra motorer? Allltså fräsning och göra om så den passar en kolvbult som är densamma som mina wisecokolvar? Vad har ni då fått betalat för detta? Anledningen att jag frågar är om det verkligen lönar sig då jag inte kan göra detta arbete själv.......

Hej,
"budget" vevstakarna som jag vet kostar ca. 5000Kr. De är smidda och anpassad direkt för Lancia (bult 22mm, 145mm, men en aning större i veven: 53.97mm vs 53.91mm origin.) ARP bultar är inkl. i priset.
mvh

Lutar åt att jag tar kontakt med SPM då jag gärna vill slippa lite arbete. dessa kostar 5000kr inkl bultar. Får kanske mäta upp stakarna så att allt stämmer.

Jag letar också efter Ventilstyrningar men har bara hittar ett par i metall och inte i samma material som sitter orginal. Det jag har märkt så de som sitter i nu så är det ett litet glapp men det kanske det ska vara? Så jag funderar över hur mycket glapp som ska accepteras?

Mvh
Sandman
Superuser

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 2:52 pm    Post subject: Reply with quote

Finns styrningar i England,
http://cgi.ebay.co.uk/VALVE-GUIDE-X-8-LANCIA-DELTA-INTEGRALE-21B_W0QQitemZ140377579266QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item20af27df02#ht_821wt_1167

Ett litet spel ska det vara, jag noterade samma sak och frågade om det när min topp var inne på Custom racing men det var inga konstigheter sa dom
Back to top
Micke_Evo
User

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 8:55 am    Post subject: Reply with quote

Sandman wrote:
Finns styrningar i England,
http://cgi.ebay.co.uk/VALVE-GUIDE-X-8-LANCIA-DELTA-INTEGRALE-21B_W0QQitemZ140377579266QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item20af27df02#ht_821wt_1167

Ett litet spel ska det vara, jag noterade samma sak och frågade om det när min topp var inne på Custom racing men det var inga konstigheter sa dom

Tack för infon, då tar jag med mig toppen till renoveraren för att kolla upp ifall de går att bra att använda de som sitter i så slipper jag den kostnaden.

Sen så har jag gett mig på att matchporta samt snygga till kanalerna i toppen, är lite kvar att göra men måste köpa på mig ett nytt slipstift för att få till det sista. Eftersom kanalerna är så pass bra utformade redan så la jag inte nått jobb på att ta bort material. Måste tillägga att det verkar vara stor skillnad på gjutningen mellan topparna för så illa som denna topp va med gjutskägg hade jag inte på min andra topp jag gjorde iordning. Troligtvis kommer jag även flödesmäta toppen för att få en koll på hur det skiljer sig mellan kanalerna. Har ingen större koll på vad ett sådant arbete går på men det kanske är värt att göra det då jag har gjort slipjobbet själv. I alla fall här kommer resultatet med dåliga mobilbilder:

Micke_Evo
User

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

Nu har jag börjat göra rent ventilerna men stött på ett problem. Insugsventilerna går att få helt rena, avgasventilerna däremot har hag svårt att få rena nere vid foten eller hur man uttrycker sig. Helst skulle jag vilja få även dessa helt rena men går det för det verkar vara rätt så inbränt skit som sitter fast? Jag har kört ventilerna i en lumpmaskin men vill inte gå på med några hårdare maskiner men det kanske man törs?

Tips på hur man gör rent avgasventilerna tas gärna emot!

Mvh
Sandman
Superuser

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 2:20 pm    Post subject: Reply with quote

Jag satte upp dom i pelarborren och svarvade av det värsta med en kniv sen tog jag det sista med en trasa & autosol, det gick fint Wink
Back to top
Stratos
User

1994 Lancia Delta Integrale EVO

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 2:25 pm    Post subject: Reply with quote

Prova med rejält starka kemikalier typ bensin, aceton eller brake cleaner. Så länge de inte fräter på ventilen är det nog lugnt att låta det stå och dra ett par dagar.
Sandman
Superuser

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 2:41 pm    Post subject: Reply with quote

Stratos wrote:
Prova med rejält starka kemikalier typ bensin, aceton eller brake cleaner. Så länge de inte fräter på ventilen är det nog lugnt att låta det stå och dra ett par dagar.

Kan vara värt ett försök, men jag testade det (i en ultraljudstvätt) med först diesel sen fotogen men det bet inte på mina ventiler. Det sitter ganska hårt...
Avgasventilerna är hårda så du kommer inte göra skada på dom om du går på dom med en kniv och svarvar av lite försiktigt,
man behöver inte gå ända ner till ventilen det är ytskiktet som är värst.
Back to top
Micke_Evo
User

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 6:40 pm    Post subject: Reply with quote

Jag har inte tordats gått på med kniv men kanske ska göra det. Helst skulle jag vilja få dem helt rena men egentligen spelar det ingen roll då det säkert fungerar lika bra som en av avgasventilerna på bilden visar nedan?:

Post new topic   Reply to topic     Forum Index -> Projekt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum